Постове

76

Следващи

151

Последвани

398
Андрей Андреев

@argo

6 0 0 0 10 0
4 0 0 0 16 0
9 0 0 0 27 0
5 0 1 0 29 0

Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция.Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество. „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората"

3 0 0 0 22 0

Българският фолклор включва и обичаи и обряди, свързани с различни събития в живота на хората. Тези обичаи се съхраняват и практикуват дори и в съвременното общество като част от културната идентичност на българите.Народните танци също са важна част от българския фолклор. Те се характеризират с бързи движения, богати орнаменти и красиви народни костюми. Всяко регионно област в България има свои собствени танци, които се предават от поколение на поколение.Легендите и митовете в българския фолклор представляват богатство от разкази за герои, създания и приключения, които се пренасят устно от поколение на поколение и съчетават исторически и митологични елементи. Българският фолклор е важен и незаменим аспект от културата на страната и се пази и празнува в множество фолклорни фестивали и събори, както и в семейни и общностни обичаи и традиции.

5 0 1 0 31 0
11 0 0 0 31 0
5 0 1 0 19 1

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1994 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЦВЕТАН АНДРЕЕВ -- Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция.Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество. „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората"

4 0 1 0 24 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1991 г. С РЪКОВОДИТЕЛ АТАНАС КОСТОВ -БАРОНА - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция.Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество. „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората"

6 0 1 0 29 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1991 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЦВЕТАН АНДРЕЕВ - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка годинана Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си вБългария танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция. Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който сеизпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.

4 0 0 0 22 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1994г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЦВЕТАН АНДРЕЕВ - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка годинана Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си вБългария танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция. Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който сеизпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.

10 0 1 0 32 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1991 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЦВЕТАН АНДРЕЕВ - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка годинана Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си вБългария танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция. Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който сеизпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.

4 0 1 0 38 0

Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция.Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество. „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората"

4 0 0 0 22 0

ДА ЗАПАЗИМ БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР

7 1 2 0 35 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1993 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЦВЕТАН АНДРЕЕВ - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция.Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество.

7 0 1 0 27 1

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1996 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ГОСПОДИН АНДРЕЕВ - Ямболският буенек датира от началото на миналия век и се провежда всяка година на Рождество Христово. Специфика на неповторимия обичай са единствените по рода си в България танцуващи коледари. Съществуват подобни разновидности, обвързвани с други празници от обредния български календар, но най-утвърдена за Ямбол остава именно тази коледна традиция. Буенек или буенец е български народен обичай, извършван в Източна България. Изпълнява се за здраве и плодородие, а името му идва от характера на танца, който се изпълнява – буен танц, бързо трополящо хоро. Съществуват няколко разновидности на традицията по различно време и в различни части на България, като най-утвърдена от тях е именно ямболският коледен буенек, отличаващ се с единствените по рода си танцуващи коледари в България.Танцът буенек е заимстван от лазарските танци, като е допълнително адаптиран за мъжко изпълнение, представлявайки ритуал за встъпването на юношите в мъжество. „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората"

3 0 0 0 23 0

Игнажден е! Внимавайте кой ще влезе пръв в дома ви! - Обредността е свързана с идеята за начало. Вечерта срещу Игнажден в Източна България е първата кадена вечеря.Приготвят се постни храни, сурово жито или просо, цели орехи, лук, туршия. Опича се кравай или питка от прясно тесто без украса, върху нея или върху житото се забожда свещ. Трапезата се прекадява с тамян, а на вечерята се правят наричания за плодородие. Вярва се в предпазващата сила на пепелта от каденето, недогорялата свещ, житото и орехите и те се запазват и употребяват по-късно за ритуали. В Западна България се правят специални обредни хлебове, приготвят се колачета за децата. В Софийско първият игнажденски колак се пази за Бъдни вечер. В Югозападна България срещу Игнажден в огнището се запалва коладник – специално отрязано крушово или дъбово дърво, което трябва да гори до Йордановден. В Родопската област денят се тачи за предпазване от огън. Най-характерен за празника е обичаят „полязване“, породил и някои от названията на празника – Поляз, Полязовден. От това кой ще влезе пръв в къщата на Игнажден се гадае каква ще бъде следващата година. Първият, дошъл в дома, се нарича полезник (сполязник, споходняк, поожняк, полазник). Ако той е с добър „полез“ – добър човек, късметлия или имотен, то годината ще бъде за семейството добра, здрава и плодородна. Полязването е свързано с обредни действия, основаващи се на инициалната магия, магията на първия ден.

5 0 0 0 29 0

Темпераментът на шопите се изразява и в народните танци в този край. Хората следват нестихващия ритъм на фолклорната музика. Те са изключително буйни, динамични и емоционални. Шопските танци са пъргави, закачливи и изпълнени с много сложни, разнообразни и бързо сменящи движения. Хората могат да акцентират или върху земята със стъпки, съсредоточени надолу, или да изместват фокуса към небето чрез подскачане и отделяне от земната повърхност. Характерни за шопските народни танци са пружинирането, треперенето и натрисането, особено в зоната на раменете. Често танцуващите играят хванати за пояса, приведени напред и леко приклекнали. В зависимост от музикалния съпровод, могат да се срещнат хора с малки, ситни или широки и високи стъпки. Хората в Шоплука се играят смесено. Хванати заедно танцуват и мъже, и жени. Силният емоционален заряд на танците се предава и към публиката. Това се изразява обикновено със силни и енергични провиквания и култовата фраза „Дръж се земьо, шоп те гази!“. Най-емблематичните народни танци от Шопската фолклорна област са „Граовско хоро“, „Ситно шопско хоро“, „Копаница“, „Шопска ръченица“, „Петрунино хоро“, „Касапско хоро“, „Дилмано“ и много други.

3 0 0 0 22 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1991 г. С РЪКОВОДИТЕЛ ЛАМБО АЛЕКСАНДРОВ - „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората".Облеклото се планира около месец преди това, заедно с репетирането на песните. На Никулден се събират лични момци (куди) и си избират станиник (единствено той може да бъде задомен), който се намята с тежък ямурлук и тръгва с бъклица в ръка. Важен персонаж е котката, която трябва да занимава стопаните и да пази коледарите. На Коледния ден, се започва от къщата на станиника, след това се придвижват към тази на кмета, където при получено разрешение – се гърми пушка и накрая отиват при попа - където се бият черковните камбани и получават неговата благословия. Придвижвайки се от къща на къща под съпровода на една гайда, кудите танцуват уникалния ямболски коледарски буенек и след това се събират в центъра на града, за да се надиграват и да излъчат чий буенек е най-добър

7 0 0 0 21 0
8 0 0 0 23 0
9 0 0 0 25 0

ЯМБОЛСКИ КОЛЕДАРИ 1991 г. С РЪКОВОДИТЕЛ АТАНАС КОСТОВ " БАРОНА" - „Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората".Облеклото се планира около месец преди това, заедно с репетирането на песните. На Никулден се събират лични момци (куди) и си избират станиник (единствено той може да бъде задомен), който се намята с тежък ямурлук и тръгва с бъклица в ръка. Важен персонаж е котката, която трябва да занимава стопаните и да пази коледарите. На Коледния ден, се започва от къщата на станиника, след това се придвижват към тази на кмета, където при получено разрешение – се гърми пушка и накрая отиват при попа - където се бият черковните камбани и получават неговата благословия. Придвижвайки се от къща на къща под съпровода на една гайда, кудите танцуват уникалния ямболски коледарски буенек и след това се събират в центъра на града, за да се надиграват и да излъчат чий буенек е най-добър

7 0 0 0 22 0
8 0 0 0 40 0

„Това е точно мъжката сила, мъжкото начало, то съвпада с раждането на Христос и с новото, те трябва да покажат новата сила, която възниква и която озарява хората".Облеклото се планира около месец преди това, заедно с репетирането на песните. На Никулден се събират лични момци (куди) и си избират станиник (единствено той може да бъде задомен), който се намята с тежък ямурлук и тръгва с бъклица в ръка. Важен персонаж е котката, която трябва да занимава стопаните и да пази коледарите. На Коледния ден, се започва от къщата на станиника, след това се придвижват към тази на кмета, където при получено разрешение – се гърми пушка и накрая отиват при попа - където се бият черковните камбани и получават неговата благословия. Придвижвайки се от къща на къща под съпровода на една гайда, кудите танцуват уникалния ямболски коледарски буенек и след това се събират в центъра на града, за да се надиграват и да излъчат чий буенек е най-добър

7 0 0 0 21 0
7 0 0 0 26 0

В своята многовековна история българският народ е създал едно изключително самобитно и оригинално по своята същност народно творчество. Създал е свои народни песни, танци и музика, свои обичаи и народни костюми, които са се предавали от поколение на поколение. Това творчество се е родило от самия бит на българина. В него са вплетени труда, радостите, мечтите и надеждите; духа, силата и борбата за свобода; мислите, настроението и желанията. Фолклорът е неразделна част от всекидневието на древния българин. Традиция, която го е съпътствала и в радостните дни на възход и напредък, и в мрачните дни на бедствия, нещастия и падения; дори през петвековното турско робство. И, може би, точно през тези времена, фолклорът е изиграл ключова роля в поддържането на народния дух, помагайки ни да оцелеем като нация. Този фолклор - песни, танци и музика - е поддържал стремежа на българина към свобода, по-добър живот и по-щастливи дни.

11 0 0 0 25 0

За българина хлябът е свещен, незаменим. Думата „хляб“ в много случаи е приела значението на „хранене“ или „нахранване“. Една поговорка гласи: „Като има хляб, всичко има.“ Разпространено е вярването, че хлябът е „душа“, ето защо в някои райони на България на топлият хляб казват „душа“ или „душица“. Във връзка с това вярване се е запазила традицията хлябът да се разчупва, а не да се реже или боде. Има поверие, че топлият хляб е опасен, зараи одухотвореността си, затова казват: „хлябът първо трябва да си убиди(обиколи) нивката“. Многозначността на хляба в бита на българина си личи от това, че той е не само ежедневна и обредна храна, но народът ни е свързал приготвянето му с най – съкровени и чисти послания, символи, които трябва да осигурят живот, плодородие, изобилие. В наши дни, въпреки технологичния напредък и изменения бит на българина, той не сяда на трапезата си без хляб, приготвя погачи и пити за всеки празник в живота си и традиционно продължава да посреща дори най – високопоставените гости с хляб и сол или мед.

7 0 0 0 22 0
7 0 0 0 22 0

ДОМАШЕН СЕЛСКИ БЯЛ ХЛЯБ

argo Original post
Wed Dec 06 2023 | 151 Следващи

ДОМАШЕН СЕЛСКИ БЯЛ ХЛЯБ - НЕОБХОДИМИ ПРОДУКТИ
брашно - около 800 грама
прясна мая - 20 грама
вода - 400 мл хладка, почти студена
сол - 1.5 ч.л.
олио - 2 с.л.
захар - 1/2 ч.л. Първо разтворете маята в малко хладка вода, добавете лъжица брашно и захарта, разбъркайте. Покрийте с чиста кърпа и оставете маята да втаса на топло.

Пресейте брашното и направете кладенче в него. Сипете вътре шупналата мая, добавете солта и олиото.

Постепенно замесете меко тесто, което не бива да лепне. Намазнете купа и сложете тестото вътре. Покрийте с кърпа и оставете на топло, за да втаса и да утрои обема си.

Разделете готовото тесто на две и без да притискате, оформете хляба.

Набрашнете тава и сложете хляба вътре. Поръсете с още малко брашно и с остър нож направете леки разрези по повърхността му. Покрийте с кърпа и оставете да втаса отново за около 20 минути.

Загрейте фурната на 180 градуса и изпечете хляба за около 40 минути.

6 0 0 0 28 0
8 0 0 0 28 0
10 0 0 0 24 0
8 0 1 0 20 0
14 0 0 0 39 0

Българският фолклор включва и обичаи и обряди, свързани с различни събития в живота на хората. Тези обичаи се съхраняват и практикуват дори и в съвременното общество като част от културната идентичност на българите. Народните танци също са важна част от българския фолклор. Те се характеризират с бързи движения, богати орнаменти и красиви народни костюми. Всяко регионно област в България има свои собствени танци, които се предават от поколение на поколение.Българският фолклор е важен и незаменим аспект от културата на страната и се пази и празнува в множество фолклорни фестивали и събори, както и в семейни и общностни обичаи и традиции.Легендите и митовете в българския фолклор представляват богатство от разкази за герои, създания и приключения, които се пренасят устно от поколение на поколение и съчетават исторически и митологични елементи.

23 0 3 0 53 0
15 0 1 0 36 0

Андрeeвден - Българският народ отбелязва Андреевден като празник на семето (зърното). Този ден се свързва с разбирането, че светлината в денонощието започва да расте – наедрява, затова някъде се нарича Едреевден, а слънцето да помръдва „както пиле в яйце“, всеки ден по-малко денят се увеличава колкото с просено зърно. Макар и оскъдна, надеждата за светлина внася свежест и ведрина в душите на хората. Вярва се, че от този ден денят започва да расте („наедрява“) колкото едно просено (царевично, грахово и др.) зърно, с което е свързана обредната практика в навечерието на този празник да се варят в ново гърне различни зърна – жито, грах, царевица, боб, леща и др., за да наедряват. От това вариво на сутринта всеки от домочадието хвърля по малко в комина, като пожелава „високи“ (добри) посеви, а останалото се изяжда. От него се дава и на домашните животни и кокошките. Вярва се още, че светецът прогонва зимата и дългите нощи. По българското Черноморие той е почитан наравно със Свети Никола като повелител на бурите, а в Югозападна България съществува поверие, че Свети Андрей е баща на Свети Никола. В Северна България на този ден празнуват в чест на мечките, като се вярва, че Свети Андрей е техен господар. Според народното предание светецът победил мечката, впрегнал я в рало и изорал земята. По тази причина от свареното вариво (най-често царевица) се хвърля в комина с думите: „На ти, мечко, варен кукуруз, да не ядеш суровия и да не ядеш човеците и стоката!“ Още се смята, че мечката е

11 0 0 0 31 0
7 0 0 0 19 0

В Шопската етнографска област може да се отделят няколко подобласти, които се различават помежду си по танците, песните и дори носиите: Шопски (Софийски), Граовски (Перник, Брезник, Трън), Кюстендилски, Самоковски, Ихтимански и Годечки. Шопите представляват една от най-обособените групи на българския народ. Това е една от най-големите и най-ясно очертани, със сравнително слаби примеси от другите краища, група. Българският феодализъм (боляри и манастири ;) е просъществувал сравнително до по-късно в тази област на България и това е било едно от условията за по-дълго запазване на много от старинните народни танци на българите от тези места. Именно тези традиции придават отличителните културни и битови особености на шопите. Като характер те са трудолюбиви, остроумни, находчиви, неспокойни, но надарени с хитрост и остро чувство за хумор. Чрез играта си шопите проявяват своята бързина и ловкост, играят леко и създават илюзия, че не стъпват на земята.

11 0 0 0 26 0

ДА ЗАПАЗИМ БЪЛГАРСКИ ФОЛКЛОР,ТРАДИЦИИ И ОБИЧАЙ - ШИРТО

9 0 0 0 37 0

НЕСТИНАРИ "Огнена мистерия" От незапомнени времена в дебрите на мистичната Странджа планина живее необикновеното племе на нестинарите – „децата“ на свети Костадин, неизгарящите в огъня, прозиращите в бъдещето. Сякаш земята се разтваря и магията се случва, в писъка на гайдите и тътена на нестинарския тъпан, в сякаш оживелите икони и мисриса на тамян, нестинарите се разхождат в страховитата сила на огъня. Винаги има неща ,който умът и рационалното знание не успяват напълно да обяснят. Могат да се усетят само със сърцето – ако човек се откаже от установените си представи за възможно, надмогне страха си от неисвестното и отвори сетивата си за духовния свят. Нестинарството не е типично 3а цялата територия на България: регистрирано е единствено в Странджа. Изследователите очертават едно вероятно нестинарско землище с формата на триъгълник, чиито върхове са градовете Царево също Заберно, Визица, Стоилово, Колибите, Курудере, Яна и др.

14 0 2 0 36 1
6 0 0 0 21 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Sat Nov 25 2023 | 151 Следващи

Надали има човек, който би успял да обори твърдението, че българската кухня е една от най-богатите и разнообразни в света. В нея присъстват както изобилие от салати и супи, така и множество тестени и месни готвени ястия. Въпреки това, само при споменаване на словосъчетанието „традиционно българско ястие“ в главите на повечето от нас веднага ще изникне изображението на едно конкретно ядене – баницата – и то не коя да е, а домашно направената баница на баба. Приготвена от пластове тестени кори с различна плънка, в миналото баницата е присъствала на българската трапеза почти на всеки празник. В днешни дни обаче, тя постепенно е загубила връзката с празничната обредност и се е превърнала в ястие от ежедневието на малки и големи, и в един от символите на българската национална кухня.Из рецептите на българската кухня съществуват различни варианти на баницата. Например в зависимост от това дали корите се точат или се дърпат, тя може да бъде точена или теглена. Според подредбата на пластовете баницата е вита или наложена, а на вкус може да бъде солена или сладка. Що се отнася до плънката отново съществува огромен избор – тиква (тиквеник), зеле (зелник), лук (лучник), ориз, месо, спанак, картофи (пататник) и много други. Други варианти са къпаната баница – след опичането се завива с мляко и яйца и отново се пече за няколко минути-мързеливата баница и млечната баница. Определено най- разпространената рецепта за баница обаче е тази с плънка от сирене и яйца.

9 0 0 0 34 0
3 0 0 0 11 0
7 0 0 0 22 0

Изпълнение на каба гайда:Иван Балабанов

balabana Original post
Fri Nov 24 2023 | 30 Следващи

Приятно слушане!🔥🇧🇬

7 0 0 0 18 0

Гайдарски състав"Петко Войвода"🇧🇬

7 0 0 0 31 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Fri Nov 24 2023 | 151 Следващи

Копривщенска каварма

5 0 0 0 23 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

6 0 0 0 21 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Fri Nov 24 2023 | 151 Следващи

Таратор

5 0 0 0 15 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Fri Nov 24 2023 | 151 Следващи

Печена тиква с орехи.

2 0 0 0 21 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Fri Nov 24 2023 | 151 Следващи

НЕОБХОДИМИ ПРОДУКТИ

4 яйца със стайна температура
200 г захар + 2 с.л. за поръсване
250 мл прясно мляко със стайна температура
750 г брашно може да добавите ако се налага още 50
1/3 кубче мая
1 лимон или 1/2 капсула лимонова есенция
1 ванилия
150 мл олио
1 щипка сол ИНСТРУКЦИИ В купа натрошете маята. Към нея добавете 1 чаена лъжичка захар от предвиденото количество, 100 мл. от хладкото мляко и 2 супени лъжици брашно. Разбъркайте и оставете маята да се активира Разтворете захарта в яйцата.Добавете прясно мляко,лимонова есенция,олио,ванилия и солта. Разбийте до еднородност,към получената хомогенна смес,добавете активираната мая.В брашното направете кладенче и излейте течните съставки. Приемайте по малко брашно, за да стане тестото ви гладко и еластично. Бързото приемане на брашно ще направи тестото твърдо и тричаво.Тестото трябва да е меко и еластично. След като тестото е готово сложете го в съд, който сте намазнили и покрийте съда, за да не хваща кора . Времето за втасване е различно. Зависи от топлината в помещението. След като е втасало се оформя погачта и се намазва с олио за да не хваща кора.Втасалата погача се намазва с помоща на четка с белтък и се поръсва с сусам .Пече се на предварително загрята фурна на 170 градуса.Времето за печене зависи от големината на погачата .След като се е пекъла 35 минути проверете за готовността с дървено шишче.

9 0 0 0 18 0
4 0 0 0 21 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ Публична група

argo Original post
Thu Nov 23 2023 | 151 Следващи

ВКУСНИ КИФЛИЧКИ

11 0 2 0 29 1
7 0 0 0 24 0

ДА ПРИГОТВИМ ХЛАЯБ И ВКУСНИ ГОЗБИ

argo Original post
Thu Nov 23 2023 | 151 Следващи

Традиционно хлябът е основната храна на българина, независимо от неговия статус в обществото – дали е от град или от село, дали е богат или беден, хлябът винаги присъствал на трапезата. Той е светинята на българската трапеза, сякаш не можем да си представим закуска, обяд или вечеря без хляб. Не случайно има прочута българска поговорка, която гласи: „Не си по-голям от хляба“, т.е. хлябът е символ на нещо свято и непокорно – затова трябва да се уважава и цени. Консумирал се е в съчетание с всякакви други храни. Според вида си хлябът се дели на няколко вида в зависимост от брашното, от което е замесен. Видът му се определял и от местните вкусове на града или селото, от зърнопроизводителя и от възможностите на семейството. Брашното се мелело от непречистено зърно в обикновени воденици. Най-използвано било ръженото брашно, от което се изпичал черен хляб с напукана кора. При години на глад и слаба реколта се мелело брашно само от просо, което било най-евтино. Дейността по замесването на тестото за хляба и изпичането му се падала на жена от домакинството (снаха, дъщеря, домакинята). Самото домакинство трябвало да разполага с пещ за изпичането му, тъй като векове наред се приготвял в самата къща на семейството.

Някои традиционни български храни като боба, са познати по нашите земи от около 300 години. Българските полета имат идеални условия за отглеждането му. Бобът, както и царевицата са пренесени на Балканския полуостров .

8 0 1 0 25 0
11 0 0 0 24 0

ТРАДИЦИОННАТА КУХНЯ НА НАШИТЕ ДЕДИ В средата на XIX и началото на XX век средностатистическият българин е непретенциозен по отношение на това какво се слага на трапезата му. Тя се е състояла обикновено от едни и същи продукти в зависимост от сезона. Самата храна както в селата, така и в градовете се е набавяла от собственото производство на домакинството – от полето или градината в двора. Традиционните български гозби като чорби, яхнии, пълнени зеленчуци са присъствали ежедневно на масата. По време на жътва, когато целият ден е преминавал в работа на полето, са се хранели само с хляб и лук, а ако не е имало пости – и сирене. Българска кухня предлага такова разнообразие от съставки, че няма как да се усети недостиг или непълноценност при храненето. За българина приготвянето на ястия не е призвание или някакво тайнствено изкуство, то е просто домашна работа, която трябва да се свърши, но е изключително важна част от ежедневието. Познатото ни днес сутрешно хранене или както всичко го наричаме – закуска, в миналото не е носило това наименование. То се появява по-късно главно под руско влияние. В традиционния ни етнологичен речник закуската се е наричала поручег или похапка. Така наречената похапка и обядът не са имали толкова важно значение – обикновено мъжете, отивайки да работят и децата, тръгвайки на училище, са носели храна със себе си за тези две хранения. От значение са били и условията, в които едно семейство живее – дали в града, или в селото.

11 0 0 0 21 1
19 0 0 0 26 0

Тракийска етнографска област Тракийската фолклорна област е най-обширната. В западната си част включва градовете, Пазарджик и Ихтиман, на изток стига до Бургас, като включва, Малко Търново и Странджанския регион, а на юг обхваща част от Родопите – градовете Чепеларе, Смолян, Мадан, Рудозем, Кърджали и Златоград. Танцът на тракиеца е огледало на неговия характер – улегнал, спокоен, стъпил здраво на земята, показвайки самочувствието на стопанин на плодородната низина, а тракийката стъпва ситно и пъргаво, без да се натрапва и покорно го следва. Характерно за мъжете е динамиката при пляскането на ръцете по бедрата и ходилата, и набиването на краката при „Тракийска ръченица“, „Трополи“.Ръченицата е български народен танц. Тя има индивидуален характер и, дори когато се играе от повече от един танцьор, те остават независими, като обикновено се състезават един с друг. Играе се в размер 7/16 . ръка и се развива от играещия. Тя има и множество местни названия.Танцът е разпространен в цяла България, но в отделните етнографски области се танцува с характерния стил на държавата област. Според етнографската област и стила на изпълнение на основните видове ръченица са: добруджански ръченик, северняшка ръченица, шопска ръченица, тракийска ръченица и македонска ръченица.

10 0 1 0 21 1
17 0 1 0 38 0

За българина хлябът е свещен, незаменим. Думата „хляб“ в много случаи е приела значението на „хранене“ или „нахранване“. Една поговорка гласи: „Като има хляб, всичко има.“ Разпространено е вярването, че хлябът е „душа“, ето защо в някои райони на България на топлият хляб казват „душа“ или „душица“. Във връзка с това вярване се е запазила традицията хлябът да се разчупва, а не да се реже или боде. Има поверие, че топлият хляб е опасен, зараи одухотвореността си, затова казват: „хлябът първо трябва да си убиди(обиколи) нивката“. Многозначността на хляба в бита на българина си личи от това, че той е не само ежедневна и обредна храна, но народът ни е свързал приготвянето му с най – съкровени и чисти послания, символи, които трябва да осигурят живот, плодородие, изобилие. В наши дни, въпреки технологичния напредък и изменения бит на българина, той не сяда на трапезата си без хляб, приготвя погачи и пити за всеки празник в живота си и традиционно продължава да посреща дори най – високопоставените гости с хляб и сол или мед.

8 0 0 1 23 1
9 0 1 0 27 0
8 0 0 0 23 0

Обредността е свързана с идеята за начало. Вечерта срещу Игнажден в Източна България е първата кадена вечеря.Приготвят се постни храни, сурово жито или просо, цели орехи, лук, туршия. Опича се кравай или питка от прясно тесто без украса, върху нея или върху житото се забожда свещ. Трапезата се прекадява с тамян, а на вечерята се правят наричания за плодородие. Вярва се в предпазващата сила на пепелта от каденето, недогорялата свещ, житото и орехите и те се запазват и употребяват по-късно за ритуали. В Западна България се правят специални обредни хлебове, приготвят се колачета за децата. В Софийско първият игнажденски колак се пази за Бъдни вечер. В Югозападна България срещу Игнажден в огнището се запалва коладник – специално отрязано крушово или дъбово дърво, което трябва да гори до Йордановден. В Родопската област денят се тачи за предпазване от огън. Най-характерен за празника е обичаят „полязване“, породил и някои от названията на празника – Поляз, Полязовден. От това кой ще влезе пръв в къщата на Игнажден се гадае каква ще бъде следващата година. Първият, дошъл в дома, се нарича полезник (сполязник, споходняк, поожняк, полазник). Ако той е с добър „полез“ – добър човек, късметлия или имотен, то годината ще бъде за семейството добра, здрава и плодородна.

5 0 0 0 20 0

Лазаровден е християнски празник, който носи името на Свети Лазар. Името Лазар е символ на здраве и дълголетие. Лазар е бил приятел на Исус Христос. Когато умира, четири дни след неговата смърт той е възкресен. Исус Христос казва „Лазаре, стани!“, и съживява Лазар, който излиза от гробницата си. Лазаровден се празнува на първата събота преди празника Цветница. Поради това, че Цветница се празнува на първата неделя преди Великден. На Лазаровден се изпълнява обичаят Лазаруване. Младите жени, наречени „лазарки“, берат цветя за венците, които ще оплетат за Цветница. Момите са пременени в традиционни фолклорни носии. Те обикалят къщите на селото, пеят обредни лазарски песни и благославят за здраве, щастие и берекет. Стопанинът на дома ги дарява с яйца, пари, плодове и дребни подаръци. В миналото на Лазаровден момците от селото са поискали ръката на своята избраница. Венец на лазарка, хвърлен в реката Основните песни на Лазаровден са благослов за здраве, плодородие и благополучие на дома. Но и тук, в къща, където има ерген или мома за женене, в песните се вмъкват и любовно-женитбени мотиви: Тук сме чули, разбрали, Лазаре, че има ерген и мома, Лазаре, я ергена женете, Лазаре, я момата годете, Лазаре… Празникът носи пролетно настроение и се очаква с нетърпение както от участничките, така и от жителите и гостите на селата и градовете. Вярвало се е, че мома, която не е лазарувала, не може да се омъжи. Затова е било задължително всяко момиче от селото да лазарува.

1 0 0 0 5 0

Кукерите са традиционни маскирани фигури в българската фолклорна традиция. Обичайът с кукерите е част от празничните традиции, свързани с културните и религиозни празници, особено в пределите на България, но също и в съседни страни. Обичаят обикновено е асоцииран с изгонването на злото и призив за плодородие и добро здраве.

4 0 0 0 6 0
5 0 1 0 11 0
1 0 0 0 2 0
1 0 0 0 8 0
2 0 0 0 3 0
10 0 1 0 9 1
19 0 1 1 51 1
8 0 0 0 13 1
5 0 0 0 14 0
3 0 0 0 2 1

Българският фолклор включва и обичаи и обряди, свързани с различни събития в живота на хората. Тези обичаи се съхраняват и практикуват дори и в съвременното общество като част от културната идентичност на българите. Народните танци също са важна част от българския фолклор. Те се характеризират с бързи движения, богати орнаменти и красиви народни костюми. Всяко регионно област в България има свои собствени танци, които се предават от поколение на поколение. Легендите и митовете в българския фолклор представляват богатство от разкази за герои, създания и приключения, които се пренасят устно от поколение на поколение и съчетават исторически и митологични елементи. Българският фолклор е важен и незаменим аспект от културата на страната и се пази и празнува в множество фолклорни фестивали и събори, както и в семейни и общностни обичаи и традиции.